Doprovodný program se vztahuje ke stálé expozici Královské město
Kolín ve středověku, která dokumentuje nejstarší dějiny Kolína od jeho
založení až po období husitských válek. Expozici oživuje model
středověkého města, doplněný o interaktivní prvky.
Program se skládá ze dvou částí.
V první části si žáci za doprovodu lektora prohlédnou expozici.
Lektor ve svém výkladu seznámí s důležitým fenoménem středověku –
zakládáním měst, upozorní na základní aspekty dobového života a pomocí
vhodně zvolených otázek vede návštěvníky k vlastnímu uvažování a
uvědomování si souvislostí.
V druhé části budou dle předem objednaného požadavku pracovat ve výtvarné dílně.
dílny:
a) kresba návrhu vlastního erbu
b) psaní listiny husím brkem v gotickém písmu
Po skončení programu si děti odnesou návrhy vlastních erbů či vlastnoručně napsané listiny.
Program je třeba dopředu objednat a lze ho podle potřeby upravit.
Doprovodný program je připravený k dlouhodobé archeologické výstavě Cesta napříč časem a krajinou a je určen pro žáky druhého stupně a středních škol.
V první části programu se žáci seznámí s hlavními výsledky
záchranného archeologického výzkumu v trase obchvatu Kolína, který
proběhl v letech 2008 až 2010. Výstava není členěna chronologicky, ale
spíše podle jednotlivých témat. Část se zabývá nejpopulárnějším nálezem –
čtyřmi neolitickými rondely, část je věnována pohřbívání, bydlení,
prostor mají také antropologické nálezy. Lektor ve svém výkladu zasadí
daná témata do historických a časových souvislostí a přizpůsobí
sdělované informace věku a znalostem žáků. Obecné problémy konkretizuje
prostřednictvím dějin regionu.
Druhá část programu je založena na samostatné práci žáků v prostorách výstavy a má dvě varianty:
I. Vyplněním pracovního listu si žáci zopakují, rozvinou a
doplní právě získané poznatky. Úkoly a aktivity umožní fixaci nabitých
znalostí a hlubší uvědomování si významu předmětů. Na závěr ve společné
evaluaci zodpoví lektor případné dotazy či upřesní nejasnosti.
II. Lektor rozdělí žáky do několika badatelských skupin.
Každá z nich si vylosuje téma, o němž vyhledá v prostorách výstavy co
nejvíce informací. Výsledky svého vědeckého bádání poté formou
kolektivní prezentace představí v prostorách výstavy ostatním. Lektor
doplní či upřesní získané poznatky a v závěrečné diskusi vytvoří prostor
pro vyjádření vlastních postojů a názorů jednotlivých badatelů.
Tento program je vhodný pro děti, které mají o pravěku už nějaké povědomí.
Výukový program poutavým a zábavným způsobem seznamuje účastníky
s pojmem „muzeum“. Děti získají základní informace o činnosti a
fungování této instituci a naváží na své dosavadní znalosti tak, aby si
uvědomily kulturně-historickou hodnotu sbírek. Zároveň si v praxi
vyzkouší některé z muzejních profesí. Program je koncipován na metodě
prožitkového učení a skládá ze dvou částí:
I. V teoretické části lektor formou diskuse aktivuje kritické
myšlení žáků a jejich vyjadřovací a komunikační schopnosti. Děti se
zamyslí nad otázkou smyslu a významu muzea – co to muzeum je, kdo v něm
pracuje, co se v něm děje, jaká je jeho role v naší společnosti.
Následně si vyplní pracovní listy a prezentují své myšlenky a názory
celé třídě.
II. Praktická část je zaměřena na práci se sbírkovým předmětem.
Žáci si vyzkouší postup při přijetí nového přírůstku do sbírkového fondu
muzea. Vyberou si jednu kopii sbírkového předmětu, popíší ho, vystaví
mu kartu a samy si vyzkouší proces tvorby výstavy.