Mateřská škola:
Okružní 23
Bruntál
792 01
 
menu
 
O nás
 

Charakteristika školy

Naše mateřská škola je v právní subjektivitě jako příspěvková organizace od ledna 1996. Je jednou ze šesti mateřských škol. Provoz v nově vystavené budově byl zahájen v září 1992. (Historicky však sahá až do roku 1945, kdy byl zahájen její provoz na Sladovnické ulici 16.)

Budova školy je dvoupodlažní, pavilónového typu. Součástí školy je školní jídelna a prádelna. Kolem budovy se rozprostírá zahrada „nová“ – slunná a „stará“ – se vzrostlými stromy, poskytující stín a obohacování poznatků přímým pozorováním fauny /ptactvo, veverka/.

Umístěním školy u sídliště /Květná, Okružní, Lidická/ navštěvují MŠ především sídlištní děti. I když centrum města je nedaleko, okolí MŠ je velmi poklidné, bez frekventovaných silnic. Les a louka jsou od MŠ vzdálené zhruba necelých deset minut chůze od školky.

Počet tříd, počet dětí, organizace ve třídách:

MŠ má dlouhodobě ustálené čtyři třídy, z toho je jedna speciální pro děti s vadami řeči.

Celkový počet dětí je 90, z toho 13 dětí v „logopedické“ třídě.

Organizačně se nám osvědčilo zařazování dětí do tříd podle věku.

V 1 třídě jsou zařazeny děti ve věku 3–4 let, ve 2 třídě děti 4–5 let, ve 3.třídě 5–6 let a ve speciální třídě jsou umístěny děti ve věku 4–6 let.

Provoz zařízení je stanoven od 6.30–16.30 hodin.

Prostory tříd
- jsou světlé a prostorné, barevně vymalovány. Každá třída má vlastní hernu, šatnu, umyvárnu, WC, kuchyňku pro výdej stravy. Všechny řídy jsou vybaveny pianinem, televizí a video přehrávačem.

Třída dětí nejmladší věkové skupiny /v přízemí/ se svým vybavením chlubí
barevným patrovým domečkem, ve kterém si děti opravdu ¨vyhrají¨. Přízemí domečku se rázem mění na prodejnu, curkárnu, nemocnici, domácnost, kadeřnictví....Po dřevěných schodech vyjdou do patra, kde si v klidu ¨čtou¨a hrají si s maňásky na divadlo. Zvlášť umístěná kuchyňka námětové hry výrazně doplňuje. Koutky pro dopravu, malé stavitele a chovatele oddělujeme velkými kostkami Maxi Lego. Třída je vybavená novým nábytkem. Z větší části otevřený policový systém dává dětem možnost vlastní volby a výběru hraček. Červená a žlutá barva i výzdoba třídy poskytuje dětem možnost rychlé adaptace na nové prostředí.

Speciální třída
/v přízemí/ pro 13 dětí s vadami řeči. Vnitřní interiér je rozdělen na koutky pro hru v kuchyňce, zákoutí s matrací, dopravní koutek, zrcadla, která jsou zapotřebí při nápravě výslovnosti a velká magnetická tabule. Ve třídě byla provedena rekonstrukce radiátorových krytů a prostor pod okny je nyní využitý pro odkládání pomůcek.
Další dvě třídy jsou v 1. podlaží odděleny dlouhou chodbou. Stavebně jsou stejné, liší se však svým vybavením a zařízením.


Třída pro děti střední věkové skupiny
je na východní straně, s dostatkem světla po celý den. Nový moderní nábytek policového typu splňuje požadavky pro potřeby dětí. Koutků vytvářených pomocí plůtků a paravanů je dostatek. (Hudební s pianinem, dopravní, stavitelský, divadlo, kadeřnice, pískovna, kuchyňka - domácnost, prodejna, baby koutek, doktor, čtecí, výtvarný, hudební...) Prostor pod okny je využitý pro ukládání pomůcek a hraček. herna je dále vybavena velkou moderní kuchyňkou, která umožňuje hru i pro větší počet dětí. Velká třídní nástěnka slouží všem dětem - malířům k vystavení vytvořených kreseb. Televize a video umístěné ve třídě je využíváno velmi zřídka. Výmalba stěn růžovou barvou kladně působí na dobrou náladu a optimismus. Další místnost se využívá při cvičení, pohybovým hrám, řízeným činnostem a odpolednímu klidu. zelená malba stěn je maximálně zklidňující.
Zrcadlově postavená
třída předškoláků má zřízen velký patrový kout z masivu. V přízemí se nachází kuchyňka, obývák, prodejna, kadeřnice, žehlící  koutek....Po žebříku děti vystupují do patra ¨, kde je velká matrace, knihovnička, lékař, loutky, domeček pro panenku....
Dalším
výrazným vybavením této třídy je velké akvárium, které je na místě dělícího okna mezi šatnou a třídou. Stupínek pod akváriem dává možnost fantazii a tvořivosti malým stavitelům a chovatelům. Policové skřině jsou přístupné, výtvarný koutek umožňuje dětem kdykoliv začít tvořit - kreslit, modelovat, tiskat, stříhat.Nové židličky a stoly ladí s nábytkem. V této třídě je dominující barva zelená - zklidňující v kombinaci se žlutou naplňující energií. Velká, barevná třídní nástěnka je neustále doplňována dětskými kresbami. Novým nábytkem je vybavena i druhá místnost s využitím slepého místa pod okny, byl vyřešen problém přehledného uložení různých pomůcek, literatury, hudebnin i oblečení k odpolednímu odpočinku.


Kuchyňky, umývárny i dětské toalety
splňují normy hygienické požadavky. Přilehlé kuchyňky - výdejny jsou vybavny dvou dřezy z nerezu, kuchyňskou linkou se stolovým nádobím. Výdejny stravy v 1 podlaží jsou vybaveny myčkou na nádobí....Strava je přivážena nákladním výtahem z kuchyně v přízemí v nerezovém nádobí. Děti se stravují - stolují ve svých třídách.

Tělocvična -
samostatnou tělocvičnu mateřská škola nemá. Místnosti ve kterých ¨tělovýchovu¨provádíme jsou vybaveny základním tělovýchovným náčiním a nářadím (lavičky, švédská bedna, koza, žíněnky, trampolíny, rovnovážný had, ribstol, tělovýchovná věž, skluzavka, míče, barevné kruhy, kroužky, kužely a tyče, barevný padák, barevné vesty, nátepníčky a šátky, skákací balóny, strachový pytel, švihadla, obruče, chůdy.....)

Pomůcky, školní potřeby a vybavení - děti mají k dispozici moderní hračky a pomůcky z větší části ze dřeva nebo tvrzeného plastu, komplexní účelové hrací kouty, které vytváří pocit bezpečí, jistoty, důvěry a rozvíjí jejich aktivitu. Vybavení tříd novým, moderním, estetickým regálovým nábytkem splňuje hygienické normy a potřeby dětí.

Knihovna - v každém oddělení je dětská knihovna dětem přístupná, v nejmladším oddělení jsou to převážně pohádková leporela, v oddělení předškoláků najdeme i literaturu naučnou zejména o přírodě, ekologii a různé encyklopedie. Učitelská knihovna je společná, různé metodiky, literatura z oblasti pedagogiky a psychologie jsou všem přístupné. Zde je možnost zapůjčení literatury rodičům.

Pozemek školní zahrady - svým uspořádáním naplňuje požadavky z hlediska terénu a osázení dřevinami. Umožňuje činnosti a hry na volné ploše, rozděluje prostor na menší plochy a zákoutí, poskytuje stín i slunce. Trávník je pravidelně udržován. Koruny vzrostlých stromů poskytující stín jsou i vynikajícím prostředkem přímého pozorování proměn v přírodě ve všech ročních obdobích. Naší chloubou je rozrůstající se "skalka". Výsadbou dřevinného vegetačního prvku se suchým řečištěm, působí velmi estetický a blahodárně v každém ročním období. Skalku hlídá stále usměvavý skřítek Trool a svojí ručičkou mává všem procházejícím kolem. Provedenou opravou a rozšířením dlážděných chodníků novou zámeckou dlažbou, mají děti dobré podmínky pro bezpečnou jízdu na vozítkách. Na pozemku školní zahrady jsou dvě pískoviště, zahradní altán, pergola, houpačky, pružinové houpačky, skluzavky, velká dřevěná sestava, domeček, řetězový most se skluzavkou, kreslící tabule, lavičky, stoly.....

Z hlediska pohybových aktivit splňuje podmínky pro míčové hry a honičky - rovný i nerovný terén, dobrodružné hry, pro vytvoření klouzaček a bobování, cesty pro jízdu na dětských vozítkách, stromy a keře jako přirozené překážky. Nejrůznější prolézačky ze dřeva, klády, žebříky, hrazdy, houpačky, šplhací lana, branky, košíková, v letním počasí bazén a vodotrysk.

PODMÍNKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ

 

Psychosociální podmínky

Chceme, aby se děti i dospělí cítili v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně.

Nově příchozí dítě má možnost postupné adaptace na nové prostředí (pobyt s maminkou, návštěvy a hry ve třídě i v prostoru ŠZ)

Pedagogové respektují individuální potřeby dětí, jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody a klidu.

Všechny děti mají rovnocenné postavení, podceňování a zesměšňování dětí je nepřípustné.

Volnost a svoboda dětí je vyvážená s nezbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat v MŠ potřebný řád.

Pedagogové nepoužívají negativní slovní komentáře, způsob jejich vedení je podporující, sympatizující a naslouchající.

Vytváříme vztahy mezi dospělými i mezi dětmi s projevem vzájemné důvěry, tolerance, ohleduplnosti a zdvořilosti. Dětem dáváme jasně a srozumitelné pokyny, stanovujeme pravidla. Třída je pro děti kamarádským společenstvím. Učitelky řídí vztahy dětí, nenásilně je ovlivňuje prosociálním svměrem (prevence šikany).

 

Podmínky zdravé životosprávy

Strava a pitný režim - Strava je zabezpečována v souladu s vyhláškou č.48/1993 Sb., č.107/2001 Sb. o hygienických požadavcích na stravovací služby.

Při přípravě stravy je dbáno na dodržování technologických postupů, které jsou součástí receptur. Splňuje normy, je plnohodnotná a vždy čerstvá. Vhodná skladba jídelníčku je zachována. Děti do jídla násilně nenutíme.

Dodržujeme časový odstup mezi jednotlivými jídly, který je tříhodinový. Pitný režim je zajišťován v průběhu celého dne. Děti mají k dispozici džbány s namíchanou šťávou, čaj nebo džus, mohu si kdykoliv nalít, nebo požádat učitelku. Při pobytu venku je z kuchyně dětem přinášeno pití k osvěžení, zejména v letních měsících.

Denní rytmus a řád - je uspořádán tak, aby splňoval podmínky zdravé životosprávy a hygienické požadavky na provoz zařízení ve smyslu zákona č.561/2004 Sb. V režimu dne zohledňujeme věkové a fyzické zvláštnosti dětí, podmínky jejich pohybové výchovy, režim stravování, všetně pitného režimu, nakládání s prádlem....

Pobyt venku - je dodržován denně, zpravidla dvě hodiny, podle klimatických podmínek. Střídány jsou vycházky do přírody s cílem a pobyt na zahradě s náplní - v návaznosti na vzdělávací program. Dětem poskytujeme pohybové aktivity a volnost s rozvíjením na všech úrovních.

Spánek - k odpočinku, spánku dětí slouží skládací lehátka. V oddělení nejstarších dětí mají nová stohovací lehátka z masivu. Lehátka denně uklízíme. Plně respektujeme individuální potřebu spánku. U předškoláků je doba odpočinku zkrácena dle potřeby. Děti odpočívají při relaxační hudbě, poslouchají pohádku, zpěv učitelky....

Děti, které neusínají, odchází do třídy, kde si v klidu mohou hrát, kreslit, prohlížet knížky, vybarvovat pracovní listy tak, aby nerušily spící děti.


 

Podmínky organizační

Způsob přijímání dětí - do MŠ jsou přijímány děti na základě žádosti o přijetí podané zákonným zástupce a vyjádření dětského lékaře. O zařazení dítěte rozhoduje ředitelka školy podle stanovených podmínek a kritérií pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání. Děti jsou přijímány zpravidla na začátku školního roku, jsou-li volná místa je možné přijímat děti i během roku. Měsíční úplata za předškolní vzdělávání dítěte s celodenním provozem činí 360,- Kč za kalendřářní měsíc.

Organizace dne -

Součástí denního režimu je volná hra, rozvíjení schopností a dovedností dětí, pobyt venku, otužování vzduchem, kroužky, stravování a odpočinek. Jednotlivé činnosti na sebe navazují nenásilně a přecházení z jedné aktivity do druhé je nenásilné z okamžité situace ve skupině dětí. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem.

Uplatňujeme metody prožitkového a kooperativního učení. Spontánní, prožitkové učení aplikujeme i ve formách řízeného učení.

Dbáme o zdraví dětí, upevňujeme jejich zdravý životní styl, obohacujeme zdravé stravování, posilujeme zdravé návyky….

Denním programem v MŠ obohacujeme vzdělávání dětí předškolního věku. Chceme, aby čas prožitý v mateřské škole byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých základů do života i vzdělávání. Naše snaha probouzet v dítěti aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, i odvahu ukázat, co všechno už samo ví, zvládne a dokáže, je prvořadá.

Uvědomujeme si, k čemu chceme dítě na konci předškolního období dovést. Posloupností od jednoduchého ke složitému  „co by měl předškolák zvládnout“, se zaměřujeme na motoriku ruky, grafická cvičení, komunikaci, soustředěnost, smysl pro pořádek, sebe obsluhu, kulturně hygienické návyky.

Režim dne -  příchod dětí je stanoven na 6.30 – 8.00 hodin. /děti mohou být přiváděny i v pozdějších hodinách/

6:30 – 8.30

Scházení, hry

8:30 – 9:20

Úklid, cvičení, svačinka, hygiena

9.20 - 10.00

Řízená činnost

10.00–11.45

Pobyt venku

11.45–12.30

Hygiena, oběd

12.30–14.30

Odpolední klid

15.00–15.15

Odpolední svačina

15.15–16.30

Hry, předávání dětí rodičům


Spolupráce s rodiči – Rodiče mají přístup do tříd do které děti přivádí, informovanost probíhá přímou komunikací s učitelkou – denně, formou vývěsek ve vstupní chodbě a v šatnách dětí. Pořádáme zahajovací třídní schůzky, slavnostní besídky, akce s rodiči – tvořivá odpoledne, pouštění draků, stavění sněhuláků, prodej knih, zajištění focení…..

Spolupráci s rodiči ještě prohlubujeme zapojením rodičů do vzdělávacího programu. Jednou měsíčně, nebo co dva měsíce uspořádáme společné „tvořivé odpoledne“ pro rodiče a děti, ve třídě, kde společně tvoříme.

Nabízíme poradenské aktivity, půjčování odborné literatury týkající se výchovy dětí.