|
|
|
|
|
|
|
|
Mateřská škola: 218 Klášterec nad Orlicí 561 82
|
|
|
|
|
|
|
Mateřská škola Klášterec nad Orlicí, okres Ústí nad Orlicí |
|
Poslání
školy:
Naše
předškolní zařízení podporuje rozvoj osobnosti dítěte
předškolního věku. Podílí se na jeho zdravém citovém,
tělesném a rozumovém rozvoji a na osvojení základních pravidel
chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů.
Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro
pokračování v dalším vzdělávání.
|
|
Cílem
je – osobnostně orientovaný model výchovy a vzdělávání,
rozvoj každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho
individuálních
možností,
jeho potřeb a jeho zájmů, kdy může maximálně rozvinout
svůj potenciál,
kdy je respektována jeho individualita. Vzdělávání zahrnuje
celou osobnost dítěte, a to ve
všech situacích.
Dítě se učí především vlastní prožitou
zkušeností,
kterou vnímá i citově a jeho poznání je potom více trvalé.
Škola
se otvírá v 6,30 hodin.
V
8,00 je podávána svačina, kdy se děti částečně obsluhují
samy
Do
9,30 probíhá naplňování dílčích vzdělávacích cílů –
nabídka činností
Od
9,30 – 11,30 probíhá pobyt venku
Od 11,30
– 12,45 oběd, ukládání k odpočinku.
Od 12,45
- 13,30 odpočinek
Od
13,30 svačina
Od 14,15
–16,30 naplňování dílčích vzdělávacích cílů – nabídka
činností
Naše
mateřská škola má dvě třídy. Třídu
kačenek navštěvují děti 3-5 leté Třídu žabiček navštěvují děti
4-6 leté a děti, kterým byl povolen odklad povinné školní
docházky.
|
|
|
ZÁMĚRY, KTERÉ PEDAGOG V PRŮBĚHU VZDĚLÁVÁNÍ NAPLŇUJE: Oblast
- Dítě a psychika
- Dítě
rozvíjí své poznávací schopnosti, získává pozitivní vztah
k místu, kde žije, osvojuje si nové poznatky o změnách
v přírodě, kultivuje své estetické vnímání, cítění a
prožívání
- Rozvíjí
a kultivuje své jazykové dovednosti, své mravní cítění, učí
se naslouchat, osvojuje si schopnost ovlivňovat samostatně svoji
situaci
- Rozvíjí
své komunikační dovednosti, smyslové vnímání, učí se
vytvářet a rozvíjet své citové vztahy a učí se plně
prožívat
- Učitelka
posiluje v dětech jejich přirozenou zvídavost a zájem o
nové, děti se učí své dojmy a prožitky vyjadřovat, učitelka
u dětí posiluje radost z objevování
- Děti
si osvojují některé poznatky, které předcházejí čtení
Oblast
- Dítě a jeho tělo
- Dítě
rozvíjí svoji zdatnost, pohybové a praktické dovednosti,
uvědomuje si své tělo
- Rozvíjí
svoji hrubou i jemnou motoriku
- Osvojuje
si poznatky, které se týkají péče o jeho tělo a podporují
jeho zdraví, bezpečí a pohodu jeho i ostatních, osvojuje si
zdravé životní návyky
Oblast
- Dítě a ten druhý
- Děti
se seznamují s pravidly chování ve vztahu k druhým,
vytvářejí si prosociální postoje, učí se toleranci,
přizpůsobivosti, verbálním i neverbálním dovednostem ve
vztahu k druhým při běžných denních činnostech,
rozvíjejí svoji sociální citlivost společnou hrou ve skupině
ostatních dětí
- Děti
rozvíjejí svoje interaktivní a komunikační dovednosti
- Dítě
ví, že má právo na své osobní soukromí
Oblast
- Dítě a společnost
- Dítě
poznává přirozené společenské prostředí, svět lidí a dětí,
blíže se seznamuje s prostředím, ve kterém žije, vytváří
si povědomí o mezilidských a morálních hodnotách, učí se
vážit si lidské práce
- Děti
se učí vyjadřovat své postoje a zaujímat aktivní vztah ke
světu, je vedeno k rozvíjení úcty životu ve všech jeho
formách, osvojuje si poznatky o zdravém životním stylu,
rozvíjí schopnost spolupráce s ostatními a poznává
pravidla společného soužití
Oblast
– Dítě a svět
- Děti
se seznamují s prostředím, ve kterém se nacházejí,
vnímají změny.
- Jsou
vedeny k vytváření zdravého a bezpečného prostředí pro
ně samotné.
- U
dětí je vytvářeno povědomí o sounáležitosti s lidmi a
širší společností.
- Děti
se učí přizpůsobovat podmínkám vnějšího prostředí. Učí
se pochopit změny způsobené lidskou činností. Osvojují si
poznatky o zdravém životním stylu.
|
|
|
SPECIFICKÉ CÍLE, KTERÉ CHCEME RESPEKTOVAT: -
Vzdělávání přizpůsobit potřebám dětí a plně je respektovat
naplňovat podmínku individualizovaného vzdělávání na
základě znalosti vývojových řad - Vytvářet prostředí s dostatkem vhodných podnětů
k aktivnímu rozvoji učení
- Realizovat vzdělávání tak, aby vše bylo propojeno a provázáno
-
Zprostředkovat dětem přímé zážitky, dát dětem možnost
prožít přímou zkušenost
-
Využívat přirozené dětské potřeby objevovat nové
-
Využívat spontánních nápadů dětí
-
Do aktivit dětí zařazovat prvky tvořivosti
-
Dát dítěti možnost prožít radost z úspěchu
-
Dítě musí mít pocit, že je okolím přijímáno
-
Do didakticky zacílených činností zařadit záměrné učení i
prvky spontánního učení
Dítě
sděluje své vlastní pocity.
Emoční a sociální schopnosti působí jako prevence násilí.
Děti se učí zacházet s množstvým citů, které denně
prožívají, (radost, ale i smutek, když odchází jeho maminka
nebo tatínek, když mu jiní dítě bere jeho hračku, pocit
sounáležitosti s druhými apod.)
Učí
se zaujímat postoj k sobě
samému
i k ostatním, k problémovým situacím. Snaží se najít
řešení, ale očekává i pomoc. Snažíme se dětem ukazovat cesty
pozitivního přístupu k sobě i druhým.
Děti
vnímají emoce a postoje dospělých a ovlivňují je. Příklad
dospělých je pro ně velice důležitý. Děti cítí atmosféru
ve skupině, tzv. klima třídy.
Dítě se potom učí vytvářet harmonické
vztahy,
které uplatní i později ve své dospělosti.
Rozvíjíme
u dětí schopnost vnímat vlastní tělo, rozvíjet smyslové
vnímání – procvičovat sluch, čich, zrak, hmat a chuť a
hovořit s nimi o základních emocích, verbálně
je
vyjadřovat.
Dítě
se učí rozlišovat svoje vjemy, formulovat je, získává informace
o tom co se odehrává v nás
samotných a kolem nás.
Dítě se tak učí vnímat svět v jeho rozmanitosti. Pomocí
svých pěti smyslů se snaží ve styku s druhými rozvíjet
schopnost empatie a další dovednosti v oblasti vzájemné
komunikace a vztahů.
U
dítěte se zvyšuje
sebejistota.
Dítě se seznamuje samo se sebou. Učí se ovládat a vnímat své
hranice. Učí se schopnosti uvolňovat
napětí (například
pohybovou činností, relaxací). Dítě se učí zpracovávat a
zařazovat své zážitky, získávat vnitřní
rovnováhu.
Organizační
formy, které
používáme - jsou to denní, přirozené činnosti dětí-spontánní
a řízené aktivity, práce s jednotlivými dětmi, práce ve
skupinách i frontální činnosti, kdy pracuje celá třída
najednou.
Obsahem forem - z
pohledu dětí jsou to činnosti přirozené, z hlediska
pedagoga – promyšlené postupy zaměřené na individuální
zvláštnosti a možnosti jednotlivých dětí vzhledem k jejich
věku. Pedagog dítě hodnotí vzhledem k jeho osobě, nikoli
srovnáváním s druhými.
|
|
|
Při
zajišťování logopedické péče škola úzce spolupracuje s Mgr.
Kateřinou Fritzlovou v Žamberku na poliklinice a to na
doporučení dětského lékaře. V současné době paní Mgr.
Fritzlovou zastupuje paní Schlezingerová z důvodu odchodu na
mateřskou dovolenou.
Při
zjišťování školní zralosti škola spolupracuje s PPP,
pobočka Žamberk, případně s pedagogickým centrem Kamínek
v Ústí nad Orlicí. Rodičům našich dětí může pomoci i
klinický psycholog L. Langrová.
Velmi
dobrá spolupráce je se Základní školou v Klášterci.(
Návštěva ZŠ budoucími prvňáčky, mikulášská nadílka,
vánoční setkání dětí MŠ a ZŠ a další akce.) Je zařazován plavecký výcvik, věkově není omezen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|